Klik

Tuesday, May 19, 2009

luahan hatiku...

Pencarian…

Kelam,

Sunyi,

Sepi,

Kabut,

Menghantui jiwaku yang kosong…

Apa yang ku cari?

Apa yang ku mahukan?

Apa sebenarnya semua ini?

Persoalan demi persoalan menerajang dinding hatiku.

Aku buntu

Melangkah dalam perjalanan hidupku

Tak seindah seperti yang ku dambakan…

Kerap kali aku terduduk

Menahan sakit

Duri yang menusuk anggota tubuhku.

Namun, ku bangkit jua

Walau pedih masih terasa

Menjalar disetiap inci tubuhku

Aku mendongak ke langit

Aku cari pedoman dalam kesuraman mentari

Yang seakan menggambarkan kesuraman jiwaku\

Yang kelam tanpa sang cahaya

Tuhan,

Apakah perjalanan hidupku akan terus dipenuhi dengan pencarian

Yang seakan tiada penghujung ini?

Atau, aku tidak akan sesekali menemui pencarianku ini

Walau nyawaku pergi meninggalkan jasadku

MenemuiMu yang Qudus sejati

Aku pasrah ya Tuhan,

Aku dambakan kasih sayang dan keredhaan dariMu

Berikanlah aku kekuatan

Agar aku akan terus mencari

Apa yang perlu aku temui…

Di akhir ketika nanti…

Hasil nukilan,

Dean artakus, (izdn_nor@yahoo.com.my)

Penyair malam

No comments: