Klik

Tuesday, June 23, 2009

penyesalan masa lalu ku

malam ni,aku rase sayu sgt.terigt kisah lame.ttg diriku.ttg penyesalan masa lalu ku...aku sgt berbeza dgn aku yg dulu.bg ku,diriku yg lalu tlh 'mati' ditelan waktu dan kini aku tlh hidup ats pluang yg diberikan Allah SWT kpd ku...aku bersyukur.sgt bersyukur.kini aku rase gembira dgn ape yg aku lakukan,ape yg terjd pd diriku.aku mengaku,aku masih belum cukup baik utk digelar seorg yg baik.krna aku xlyk utk digelar sebegitu.namun aku bangga dgn diriku.ats keinsafan ku yg mampu mencairkan hati n jiwaku dr trs hanyut dlm kenikmatan dunia yg hya sementara ini ya Allah...dulu aku terlalu jauh dr Mu...aku leka...sumenye krna insan yg bergelar KAWAN...kdg2 kt rase kwn kt adlh kwn terbaik utk kt...tp,sumenye bergantung pd kebijaksanaan kt menilai...memilih...membuat keputusan...kwn yg baik adlh kwn yg akn mengajar kt ttg kebaikan bkn yg mengajar kt pd kejahatan...kwn yg baik adlh kwn yg akn stiasa mendoakan yg terbaik utk kt...kwn yg akn bersama kt ssh or senang...bkn yg akn perli or tegur kt bl kt nak jd baik, bl kt nak berubah...wlu sejahat mane kt skalipun,jgn kt igt kt da cukup bagus,cukup kuat,tp igtlah...igtlah bhwa kt sgt lemah,kt ni diciptakan,kt adlh hamba pd Tuhan sekalian alam...jgn kt trs bongkak n angkuh dgn kejahatan yg kt lakukan...igtlah whi saudaraku...xkan slamenye kt nak jd jht...lakukan pkara mungkar...syaitan akn stiasa mengajak kt pd kemungkaran...klu kt nak kearah kebaikan,pasti syaitan akan gunekan ape sj cara spya kt akn kembali kpd kejahatan.bacelah ayat Qursi agar dpt melindungi diri kt dr syaitan yg direjam.krna ayat Qursi byk kelebihannya spt berikut:
Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwuduk dan mengerjakan solat subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur'an sebanyak tiga kali, dan pada hari kiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia."
Berkata Anas bin Malik, "Ya Rasulullah, apakah hendak dibaca setiap hari?"Sabda Rasulullah S.A.W, " Tidak, cukuplah membacanya pada setiap hari Jumaat."
Umat-umat dahulu hanya sedikit saja yang mempercayai rasul-rasul mereka dan itu pun apabila mereka melihat mukjizat secara langsung. Kita sebagai umat Islam tidak boleh ragu-ragu tentang apa yang diterangkan oleh Allah dan Rasul. Janganlah kita ragu-ragu tentang al-Qur'an, hadis dan sunnah Rasul kita. Janganlah kita menjadi seperti umat yang terdahulu yang mana mereka itu lebih suka banyak bertanya dan hendak melihat bukti-bukti terlebih dahulu sebelum mereka beriman.Setiap satu yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W kepada kita adalah untuk kebaikan kita sendiri. Rasulullah S.A.W menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi. Kehebatan ayat ini telah ditearngkan dalam banyak hadis. Kehebatan ayat Kursi ini adalah untuk kita juga, yakni untuk menangkis gangguan syaitan dan kuncu-kuncunya di samping itu kita diberi pahala.Begitu juga dengan surah al-Falaq, surah Yasin dan banyak lagi ayat-ayat al-Qur'an yang mempunyai keistimewaannya. Setiap isi al-Qur'an itu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Oleh itu kita umat Islam, janganlah ada sedikit pun keraguan tentang ayat-ayat al-Qur'an, hadis Nabi dan sunnah Baginda S.A.W. Keraguan dan was-was itu datangnya dari syaitan.Same-same kt renungkan...yg buruk dtng dr saye,dan yg baik adlh dr Allah SWT.amin...

No comments: